2022. február 22-én iskolánkban, a Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnáziumban, immár ötödik alakalommal került megrendezésre a „Lélekmozgató testnevelés óra” több korosztály bevonásával. A lélekmozgató parasport nap lehetőséget adott tanulóinknak, a legkisebbektől a gimnáziumba járó végzős diákokig, hogy megismerjék és kipróbálják a fogyatékkal élő sportolók sportjait.
A végzősök számára az aulában filmvetítést tartottunk, A Lehetetlen Határán című filmet nézték meg. Az alkotás 4 parasportoló élettörténetét mutatja be és azt, hogy a sport milyen fontos, meghatározó szerepet játszik az életükben.
Az eseményt megtisztelte jelenlétével Dani Gyöngyi magyar tolószékes vívó, aki paralimpiai játékokon három ezüstérmet szerzett, Krajnyák Zsuzsanna, magyar paralimpiai ezüst- és bronzérmes, világ- és Európa-bajnok tőr- és párbajtőrvívónő, Dumity Richárd, a Magyar Síakadémia Egyesület, illetve a Magyar Síszövetség és a Magyar Paralimpiai Bizottság hivatalos magyar klasszifikált versenyzője, aki nálunk töltött idő után a téli olimpiai eskütételre sietett és dr. Baji Balázs, világbajnok bronzérmes gátfutó, a FODISZ nagykövete.
Vendégeink az aulában a 3., 4. és az 5. órában, óránként 5 osztály részére előadást tartottak a másság elfogadásáról, a mozgáskorlátozottak sportéletéről, olimpiai élményeikről. A diákok kipróbálhatták a tolószékest vívást, és megtekinthették Richárd verseny bobját. A vállalkozó kedvű gyerekek bele is ülhettek a sporteszközbe.
Ezzel egy időben a többi diák testnevelés óra keretében 4 helyszínen parasportokat próbált ki.
Míg a tornaterem egyik felében az ülőröplabda rejtelmeibe kaptak betekintést a diákok, a függöny másik oldalán vak sor-és váltóversenyhez berendezett pálya várta őket, ahol párban dolgozva tapasztalhatták meg, milyen is az, mikor egyik érzékszervüket kikapcsolva kell megbirkózniuk a feladatokkal. Minden feladatot végrehajtottak “vakon”, azaz szemüket bekötve, illetve kísérőként is, támogatva, segítve társukat. Az egyszerűnek tűnő szlalom séta/futás mellett volt még labdaterelés bóják között, görgős kiskocsi navigálás, labdák áthelyezése felfordított zsámolyokba, zsámolyról zsámolyra lépkedés, illetve alagútmászás is.
Érdekes volt látni, illetve tapasztalni is, hogy mekkora koncentrálás jellemezte a csapatokat. Míg egy hagyományos sor-és váltóversenynél hangos biztatás és kiabálás közepette haladnak a gyerekek, itt minimális zaj és szurkolás volt megfigyelhető. A gyerekek elmondás szerint azért, mert nagyon kellett figyelniük a kiesett érzékeléseik miatt. Segítőként azért, hogy teljes bizalommal támaszkodhasson rájuk a társuk, “vakként” pedig azért, mert teljesen szokatlan helyzetben találták magukat, és nagy odafigyelést és bizalmat igényelt a feladatok teljesítése.
A Parasportnap alkalmából iskolánk diákjai kipróbálhatták az épek által is űzött csörgőlabda sportágat is. Hallásunkra és tapintásunkra alapozó labdajátékot nagy lelkesedéssel fogadta mindenki. Szemüket bekötve kellett az ellenfél kapujába begurítani a labdát és a hallásunkra hagyatkozva kivédeni azt. A gyerekek vívhattak kerekesszékben vagy fittlabdán ülve, kosarazhattak kerekesszékben ülve alacsonyabb palánkra játszva.
A tanulók megtapasztalták hogy a sérült embertársaink testi fogyatékosság mellett is tudnak sportolni.
Az V. Lélekmozgató Parasport Nap nagy sikert aratott! A program nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a tanulók nagyobb megértéssel és figyelemmel forduljanak a fogyatékkal élő emberek, sportolók felé. Nagy tisztelettel és elismeréssel adózzanak sporteredményeik előtt.